Fotografia produktowa w e-commerce
Fot. Pixabay

Zdjęcia, które spowodują, że nasza uwaga zatrzyma się na stronie internetowej lub blogu, powstają w sposób nieprzypadkowy. One są motorem napędowym strony i przynętą dla użytkownika Internetu, który z reguły jest wzrokowcem.

fotografia produktowa e e-commerce
Fot. Pixabay

Zaplecze do fotografii produktowej

Żeby wykonać dobre zdjęcie produktowe, musimy dysponować kilkoma wartościami, które gwarantują powodzenie naszej reklamy na stronie czy blogu. Potrzebujemy zaplecze do zrobienia zdjęć o charakterze studia, wyposażone w podstawowe elementy jak: stół bezcieniowy, namiot bezcieniowy, blenda i lampy. Inwestujemy nie tyle w aparat, co w dobre obiektywy. Jeśli nie dysponujemy możliwością w zainwestowanie w takie zaplecze, wykorzystujemy przestronne pomieszczenie i słoneczny dzień. Można stworzyć na początku prowizorkę studia, czyli dwa źródła światła (dwie lampy biurowe), statyw oświetleniowy na żarówkę i parasolka, albo halogeny budowlane i kalka techniczna.

Spójna konwencja zdjęć daje klientowi poczucie bezpieczeństwa

W zależności od tego, jaką rolę mają spełniać prezentowane produkty i ich cechy charakterystyczne, dobrze jest ustalić jednolitą konwencję prezentacji, żeby nie stwarzać poczucia chaosu i bałaganu na stronie. Inaczej wykonuje się zdjęcia małych przedmiotów, w inny sposób dużych.

Dbamy o czystość produktów, jeśli jest coś niejednolite, matowe, dobrze jest przetrzeć ściereczką, do uzyskania w miarę jednolitego połysku.

Posługujemy się światłem miękkim, jest lepiej odbieralne przez klientów. Kadry najlepiej żeby były urozmaicone, widać wtedy lepiej produkt. Klient może dzięki temu oglądać interesujący go artykuł z wielu stron i nie domyśla się, jak wygląda reszta szczegółów. Jeżeli artykuł występuje w kilku wersjach kolorystycznych, to najlepiej jest je zaprezentować i nie liczyć na bujną wyobraźnię konsumenta.

Najgorsze są zdjęcia, na których brak jest czytelności, co do wyglądu i faktury przedmiotu, dają one efekt odwrotny od zamierzonego- zniechęcają do zakupu.

Statyw a nie zdjęcia z ręki

Bardzo ważną rolę pełni statyw, jest obowiązkowym elementem na wyposażeniu naszego mini studia. Użycie statywu pozwala na wielokrotność ujęć, bez obawy, że ręka zadrży we właściwym momencie. Ustawienie produktu w stosunku do źródła oświetlenia najlepiej sprawdzić w poradnikach fotograficznych, które w sposób schematyczny pokazują te istotne zależności.

Z kolei oprogramowania aparatu fotograficznego dają możliwości operowania szeregiem zmiennych, między innymi balansem bieli czy trybem fotografowania.

Wykonując zdjęcia produktowe trzeba mieć na uwadze, że jest to czasochłonne zajęcie.

Oprócz pracy, jaką należy wykonać przy samym fotografowaniu, trzeba wliczyć jeszcze czas na obróbkę zdjęć w programie graficznym i usystematyzowanie ich według klucza.

Polecane szczegóły techniczne przy wykonywaniu zdjęć produktowych to:

ustawienie aparatu na najmniejsze możliwe ISO, przy którym uzyskamy najlepszą światłoczułość. Przysłona aparatu powinna być najlepiej zoptymalizowana do danego obiektywu. Najlepiej ustawić ją na wartości f8, f11, f16.  Najbardziej zalecane ustawienia to: ISO: 100,  przysłona na wartość f8, przy ogniskowej 50 mm. Czas naświetlania zależy od oświetlenia planu zdjęciowego. Im mocniejsze lampy zostały wykorzystane do oświetlenia, tym czas naświetlania będzie się skracał. Przy słabszych lampach będzie to czas naświetlania około pół sekundy. Jeśli chodzi o wykorzystanie światła błyskowego, to czas najlepszy czas naświetlania mieści się w granicach1/160, a 1/200.

Fotografia produktowa w e-commerce
Fot. Pixabay

Prezentacja produktów na zdjęciach powinna być spójna ze strategią, jaką przyjęliśmy do rozwoju naszej strony internetowej, czy e-sklepu. Cel jest jasny, to sprzedaż produktu, albo zachęta do korzystania z niego. Tak czy inaczej wybieramy albo podejście Multichannel albo Omnichannel marketing.

Czytelny i jasny przekaz, dobre zdjęcia produktowe oraz przejrzysta infografika, a także dbałość o aktualność informacji, to czynniki pierwszej potrzeby przy konstruowaniu stron firmowych, blogów lifestylowych oraz innych środków komunikacji wizualnej.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here