Bez nich nie ma Świat Wielkanocy, jajo musi być i było od zawsze, nie tylko od święta.
Jaja dekorowano pod każdą prawie szerokością geograficzną a najstarsze przykłady mają po 5 tysięcy lat i pochodzą z Asyrii.

Jajko starożytne
Dekorowano jaja w starożytnym Egipcie, w Persji, w Chinach w i Rzymie.
Egipcjanie malowali na nich skarabeusze, wizerunki sławnych mężów, w Sudanie cytaty w Koranu. W Chinach stosowano misterne ornamenty z kwiatami wiśni, chryzantemami, ptakami. Dla Aborygenów świętością było rzeźbione jajo strusia.
Jajko pogańskie
My też nie byliśmy gorsi. Pierwsze pisanki odnalezione w Polsce pochodzą z końca X wieku, a znaleziono je w trakcie wykopalisk na opolskiej wyspie Ostrówek, gdzie odkryto pozostałości słowiańskiego grodu.
Robione były metoda traconego wosku, a barwione, jak i dziś, łupinami z cebuli.
W krajach słowiańskich dekorowane jaja to symbol zapewnienia światu ciągłości, ich malowanie miało zapewniać zdrowie.
Do dziś wśród ukraińskich szeptunek popularne jest leczenie poprzez wodzenie po ciele jajem, a później rozbijanie go w słoiku. Układ tak pozyskanego żółtka i białka służy do wróżenia przyszłości.
Dziś nie pamiętamy już znaczenia barw używanych do zdobienia jaj. Tymczasem w pradziejach czerwień i biel oznaczały dobre duchy opiekuńcze, biel i czerń duchy ziemi, zieleń odrodzenie i wieczność, brąz szczęście rodzinne.

Jajko chrześcijańskie
W chrześcijaństwie jaja związały się z motywem zmartwychwstania i życiem wiecznym. Pierwsi chrześcijanie barwili je na czerwono.
Związane to było z legendą: Maria Magdalena, która pierwsza ujrzała Chrystusa zmartwychwstałego, pobiegła do domu. Zauważyła, że jajka w jej gospodarstwie zabarwiły się na czerwono. Podzieliła się nimi z apostołami, do których udała się z wiadomością.
Na czerwono barwili jaja Austriacy aż do I wojny światowej, barwią je tak i wierni prawosławni. Polska tradycja wielkanocna pozwala na urozmaicony dobór kolorów pisanek.
Jajka Fabergé
Nowego, dodatkowego znaczenia nabrały jaja zdobione szlachetnymi kamieniami i metalami, wykonane dla carskiej rodziny Aleksandra III Romanowa w pracowni nadwornego złotnika Petera Carla Fabergé.
Wykonywano je jako wielkanocny prezent. Używano do tego złota, srebra, kości słoniowej, masy perłowej i emalii. Pierwsze takie jajko złotnik wykonał w 1884 roku na zlecenie cara. Był to jego prezent dla żony.
Po śmierci Aleksandra III jego syn, Mikołaj II, kontynuował tradycję zamawiania jednego jajka na Wielkanoc. W środku jajka zazwyczaj kryła się niespodzianka, która aż do momentu otworzenia podarunku była objęta ścisłą tajemnicą.
Jaja z pracowni Faberge były niezwykłe i są przedmiotem pożądania do dziś.
W 1900 roku jajka Fabergé wystawiono na Wystawie Światowej w Paryżu. Zostały nagrodzone złotymi medalami, a Fabergé otrzymał Legię Honorową i stał się sławny w całej Europie. Do wybuchu rewolucji powstały 54 jaja carskie.
Kunszt wykonania tych jaj zachwyca do dziś.