beacony w e-commerce
Fot. Pixabay

Beacony to małe, nieskomplikowane urządzenia, a właściwie nadajniki sygnału Bluetooth.   Brzmi groźnie?  Może na początku tak, bo zawsze obawiamy się nowych technologii, szczególnie, kiedy urządzenie ma w sobie coś z elementów szpiegostwa.

Beacony jako nowa technologia

Co to jest?

Coraz częściej stosowane w galeriach handlowych, w przemyśle turystycznym, hotelarskim i w innych branżach. Wspomagają systemy GPS. Wysyłają przekazy marketingowe do osób, dla których przekaz ten został stworzony, w dokładnie określonym czasie i do wyznaczonego miejsca. Sygnał wysyłany jest do urządzeń mobilnych.

Beacon jest  tiggerem, czyli wyzwalaczem komunikatów, które chcemy przekazać w określonym momencie. Technologia beacon to mikrolokalizacja, (bardziej precyzyjna niż GPS), czyli wskazanie odległości urządzenia lokalizującego względem nadajnika.

mikrolokalizacja beacon
Fot. Pixabay

Jak działa beacon?

Działa w oparciu o  funkcję smartphona Bluetooth Low Energy (inaczej Bluetooth Smart). W momencie, kiedy pojawiamy się w zasięgu działania beacona, urządzenie komunikuje się z naszym smartphonem, o ile mamy zainstalowaną na nim kompatybilną aplikację.

Aplikacja wysyła do systemu, który zarządza kampaniami reklamowymi informację o naszym ID i lokalizuje nas w przestrzeni, informując, że właśnie weszliśmy do danego sklepu.

Czy beacon narusza prywatność?

Połączenie jest szyfrowane. W dalszej kolejności informacja jest dekodowana przez system, następnie odpowiednio sprofilowana reklama jest przesyłana z powrotem do naszego telefonu.  Nie ma możliwości, aby reklama była przesłana w sposób naruszający naszą prywatność.

Instalując aplikację, wyrażamy jednocześnie zgodę na otrzymywanie treści reklamowych, na etapie instalacji decydujemy, czy mamy na to ochotę, czy nie.

W naszym profilu zapisywana jest historia naszych zakupów, i tylko dana marka, której produkty kupujemy, posiada o tym informacje.  W interesie marki jest to, by klient nie uciekł od nadmiaru reklam.

Jeżeli robimy zakupy w pasażu handlowym i wielokrotnie wracamy do tego samego sklepu, to nie musimy się obawiać o to, że będziemy nękani zalewem reklam, bo firma, która dba o klienta nie pozwoli na jego nadmierne wykorzystanie.  Mamy przecież tam wracać.

Beacony i ich zastosowanie

w kampaniach reklamowych

Jest to technologia, która ma ułatwiać między innymi zakupy, skracać czas potrzebny na nie i ułatwić decyzyjność.  Wprowadzenie koszyka zakupowego i płatności z poziomu aplikacji to jedna z silnie odczuwalnych korzyści.

Nabywca produktu ma pogłębioną wiedzę na temat wybranej marki, przez co może się z nią lepiej identyfikować.  Z kolei marka, która zdecyduje się na używanie nowej technologii w marketingu, utrzymuje stały kontakt z klientem, i ma szansę na zachowanie go przy sobie.

Jest to forma komunikacji z klientem i zadbania o jego potrzeby. Dokładniejsza informacja o kupowanych produktach pozwoli na szybkie reagowanie na zmiany i skuteczniejsze prognozowanie tendencji.

Dla firm stosujących strategię omnichannel, szczególnie w rozwijającej się branży e-commerce, użycie tej technologii, to możliwość utworzenia kolejnego kanału do oddziaływania na klienta, to jak propozycja, którą ciężko jest odrzucić.

W oparciu o dane profilowe klientów można zaplanować trafiającą w punkt kampanię reklamową.

Jakie inne branże stosują technologię beacon?

Jednym z ciekawszych zastosowań cyfrowej technologii beacon w Polscew branży edukacyjnej odnajdujemy w Muzeum Neonów w Warszawie.  W telefonie wyświetlają się fotografie z opisem neonów, które są prezentowane w muzeum wraz z ich dawną lokalizacją.

Beacony sprawdzają się w branży deweloperskiej, i stają się nieodłącznym elementem Smart Cities.  Stosowane są też przez sieciówki restauracyjne, na przykład przez Starbucks. Złożone wcześniej zamówienie można odebrać już w momencie wejścia do wnętrza restauracji oraz w hotelarstwie, ułatwiając oprowadzanie po obiekcie.

Swoje miejsce beacony znalazły też w logistyce, ułatwiając monitoring przesyłek i skracając czas dostarczenia ich do odbiorców.

Bluetooth smart beacon
Fot. Pixabay

Pomimo coraz większego upowszechniania się beaconów, jest to nadal nie najtańsza inwestycja.  Uruchomienie tego systemu transmisji danych wymaga zainstalowania kilkuset odbiorników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here