Najważniejsze modele w historii Renault

Historia firmy Renault sięga końca XIX stulecia, więc czasów, kiedy kształtowała się motoryzacja. Na przestrzeni lat francuski producent przedstawił wiele interesujących modeli, które na stałe weszły do panteonu branży. Interesujące wydają się być nie tylko modele sygnowane znanym niemal na całym świecie logo, ale też zawirowania dotyczące własności. Założona przez trzech braci o nazwisku, nomen omen Renault, firma przez ponad 120 lat działalności była w rękach prywatnych, następnie została upaństwowiona, by znów stać się niezależną. Współczesna historia to nie tylko kolejne modele, ale też sojusz z japońskim Nissanem, współpraca z Mitsubishi czy rozwój rumuńskiej marki Dacia.

Najważniejsze modele Renault w XX wieku – subiektywnie

Renault 4 CV (1947) we Francji pełnił rolę podobną do tej, którą w sąsiednich Niemczech piastował VW Typ 1 (Garbus). Konstrukcja obu modeli byłą podobna (silnik umieszczony z tyłu). Przewagą 4 CV była choćby dodatkowa para drzwi. Renault 4 CV jako pierwszy w historii marki został wyprodukowany w liczbie przekraczającej 1 mln sztuk.

Renault Estafette (1959) – pierwszy dostawczy Renault, dostępny też jako mikrobus. Był to pierwszy w historii firmy model z przednim napędem. Sylwetka modelu oraz umieszczony nad przednią osią silnik z pewnością mogła być inspiracją dla niewielkich azjatyckich (zwłaszcza japońskich) samochodów dostawczych, znanych pod nazwą „kei truck”.

Renault 4. Pierwszy osobowy samochód marki z przednim napędem. Wytwarzany przez 31 lat (przez ten czas bramy fabryk we Francji, Hiszpanii, Kolumbii i Jugosławii opuściło ponad 8 mln egzemplarzu). 5-drzwiowy hatchback segmentu B oferowano też w odmianie zubożonej (jako R3) oraz w wersji furgon.

Renault 12 (1970) – elegancki sedan, w Polsce szerzej znany był jako Dacia 1300/1310. Rumuni wytwarzali go na francuskiej licencji przez 35 lat, mniej lub bardziej udolnie modernizując. Poza wersją sedan oferowano pojemne kombi. Renault 12 śmiało można nazwać autem światowym, bowiem wytwarzano go w kilkunastu krajach na czterech kontynentach.

Renault 5 (1972) to odpowiedź firmy na kryzys paliwowy z początku lat 70. XX wieku. Dostępny na początku jako 3-drzwiowy hatchback model (potem też odmiana 5-drzwiowa i sedan znany jako R7) zachwycał stylizacją i obszernym wnętrzem, mimo długości nieznacznie przekraczającej 350 cm. Do momenty debiutu następny w 1983 roku (Renault 5 Super), powstało ponad 5,5 mln sztuk.

Renault Espace (1984) – pierwszy europejski miniwan. Siedem miejsc, dużo przestrzeni, niewielka masa (wynikająca między innymi z wykorzystania tworzyw sztucznych w elementach karoseryjnych), opcjonalna wersja 4×4 – wszystko to przy długości 425 cm.

Renault Twingo (1993) – charakterystyczna sylwetka, niezwykle pojemne i uniwersalne wnętrze (m.in. przesuwana tylna kanapa) i okres produkcji aż do 2007 roku. A wszystko to przy 343 cm długości.

Dziś

Współcześnie Renault ma wiele modeli, które za kilka dekad śmiało będzie można uznać za przełomowe. Miejscem, gdzie można je poznać bliżej, choćby umawiając się na jazdę próbną, jest salon Dyszkiewicz Renault – https://dyszkiewicz.renault.pl/, gdzie w ofercie są także auta marek Nissan i Dacia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here