Czym oleje półsyntetyczne różnią się od pełnych syntetyków

Do smarowania, chłodzenia i ochrony wnętrza silników spalinowych wykorzystuje się trzy rodzaje olejów silnikowych. Są to tradycyjne oleje mineralne, które wciąż używane są w starszych modelach jednostek napędowych, oleje półsyntetyczne będące mieszanką rafinowanych olejów mineralnych i syntetycznych oraz pełne syntetyki wyprodukowane z wykorzystaniem złożonych procesów chemicznych. Co poza składem różni dwa ostatnie typy olejów i jakie są ich zastosowania?

Skład olejów silnikowych

Kilkadziesiąt lat temu podstawowym wyborem kierowców były oleje mineralne, w całości produkowane z ropy naftowej, którą poddawano procesom rafinacji, czyli oczyszczaniu i uszlachetnianiu. W procesie rafinacji ropy naftowej istnieje możliwość wyodrębnienia poszczególnych frakcji i w ten sposób tworzenia produktów o pożądanych właściwościach. Z czasem, wraz z postępem technologicznym, węglowodory pochodzenia mineralnego zaczęto zastępować produktami syntezy chemicznej. Tak powstały pierwsze oleje półsyntetyczne, a następnie pełne syntetyki, których skład bazuje na substancjach wytwarzanych w skomplikowanych procesach chemicznych. Takie związki mają jednorodną strukturę cząstek, a tym samym lepsze właściwości smarujące. W przypadku olejów półsyntetycznych ich skład jest mieszanką naturalnych węglowodorów (około 30 procent składu) i węglowodorów syntetycznych.

Właściwości olejów syntetycznych i półsyntetycznych

Różnice we właściwościach olejów półsyntetycznych i syntetycznych to pochodna ich składu. W przypadku pełnych syntetyków bardziej jednorodna struktura wchodzących w ich skład węglowodorów sprawia, że mają one lepsze właściwości smarujące, są bardziej stabilne i czystsze, co ma korzystny wpływ na kondycję silników. Oleje syntetyczne zachowują wysoki poziom lepkości w wysokich temperaturach i nie krzepną podczas mrozów, co ułatwia rozruch i sprawia, że silnik jest w pełni chroniony od pierwszych sekund pracy. Oleje półsyntetyczne są produktami mniej zaawansowanymi, bo wciąż występują w ich składzie związku pochodzenia mineralnego. To tańsza alternatywa dla pełnych syntetyków i dobry wybór dla samochodów wyposażonych w silniki starszej generacji, o prostszej konstrukcji.

Podstawową różnicą pomiędzy olejami półsyntetycznymi i syntetycznymi jest ich skład. Inne właściwości to po prostu pochodna różnic w składzie. Dla wielu kierowców niebagatelne znaczenie będzie miała również kwestia ceny. Oleje o mieszanym składzie są tańsze od pełnych syntetyków i jeśli producent pojazdu nie zaleca stosowania oleju najwyższej jakości, spokojnie można pozostać przy oleju tańszym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here